Rekordowy rok w Warszawie

admin sob., 01/12/2013 - 01:21

Rok 2012 był najlepszym w historii portu lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Lotnisko obsłużyło łącznie ponad 9,5 miliona pasażerów.

W grudniu ub. roku warszawski port obsłużył niespełna 602 tys. osób, czyli o 3,3 proc. mniej niż rok wcześniej. Jednak wynik całego roku 2012 jest o 2,7 proc. lepszy niż wynik z 2011 r. i o 1,3 proc. lepszy niż wynik najlepszego dotąd roku 2008. .

Większość pasażerów – 8,069 mln (spadek o 2,4 proc.) podróżowała w ruchu międzynarodowym. W ruchu krajowym zanotowany został kolejny rekordowy wynik 1,518 mln, (wzrost o 41,6 proc.). Łącznie w ciągu całego roku wykonanych zostało 140,1 tys. operacji lotniczych, czyli o 1,8 proc. mniej niż w 2011.

To był zdecydowanie najlepszy rok w historii Lotniska Chopina.  Nigdy wcześniej, nawet w roku 2008, nie obsłużyliśmy więcej pasażerów. A warto pamiętać, że w połowie lipca w Modlinie otwarte zostało drugie lotnisko dla Warszawy, które przejęło od nas około 10 proc. pasażerów wraz z jednym największych przewoźników – komentuje Michał Marzec, dyrektor portu.

Najwięksi przewoźnicy spośród operujących na Lotnisku Chopina to: PLL LOT (4,56 mln przewiezionych pasażerów, w porównaniu do 2011 r. wzrost o 9,9 proc.) Wizz Air (684 tys., spadek o 33,3 proc.), Lufthansa (530 tys., spadek o 3 proc.), Enter Air (420 tys., wzrost o 5,1 proc.), Air France (330 tys., wzrost o 5,1 proc.).

Najczęściej wybierane kierunki podróży z/do Lotniska Chopina to: Londyn (łącznie wszystkie lotniska 594 tys. pasażerów, w porównaniu do 2011 r. spadek o 20,9 proc.), Paryż (wszystkie lotniska 507 tys., spadek o 1,2 proc.), Frankfurt (440 tys. wzrost o 16,5 proc.), Gdańsk (405 tys., wzrost o 60,7 proc.), Wrocław (356 tys., wzrost o 63,3 proc.).

W ruchu czarterowym w 2012 r. obsłużonych zostało 1,3 mln pasażerów (spadek o 5,5 proc.), a 87 przewoźników wykonało łącznie ponad 9 tys. operacji. Pięciu największych przewoźników czarterowych to: Enter Air (420 tys. przewiezionych pasażerów, w porównaniu do 2011 r. wzrost o 5,1 proc.), Travel Service (341 tys., spadek o 10,8 proc.), Travel Service Polska (155 tys., w 2011 nie operował), Flylal Charters Pl (141 tys., wzrost o 198,4 proc.), OLT Express (95 tys., w 2011 nie operował)

Najbardziej popularne kierunki dla operacji nierozkładowych to: Antalya (129 tys., spadek o 22,2 proc.), Hurghada (123 tys., wzrost o 11,4 proc.), Sharm El Sheikh (84 tys., wzrost o 20 proc.), Fuerteventura (68 tys. spadek o 8,7 proc.), Tel Aviv (58 tys., wzrost o 28,8 proc.).

W ruchu lotnictwa ogólnego (General Aviation) obsłużonych zostało 17,8 tys. pasażerów. Samoloty GA wykonały 8,4 tys. operacji. Najpopularniejsze kierunki lotów, pod względem liczby przewiezionych pasażerów, to: Gdańsk (1302, wzrost o 52,5 proc.), Moskwa (1073, wzrost o 195,6 proc.), Poznań (805, spadek o 10,2 proc.)

Najczęściej operującymi typami samolotów na Lotnisku Chopina w 2012 r. były: Embraer 175, Embraer 170, Airbus 320, Boeing 737-400, Embraer 195 (kolejność wg liczby wykonanych operacji)

Do najważniejszych wydarzeń roku 2012 na Lotnisku Chopina wymienić należy:
– obsługa piłkarskich mistrzostw Europy UEFA Euro2012™ – ponad 56 tys. dodatkowych pasażerów;
– oddanie do użytku linii kolejowej i stacji Warszawa Lotnisko Chopina, które łączą port lotniczy z centrum Warszawy;
– uruchomienie i upadek linii OLT Express, która w ciągu czterech miesięcy działalności obsłużyła w Warszawie blisko 300 tys. pasażerów;
– zamknięcie i rozpoczęcie przebudowy starej części Terminala A (prace do końca 2014 r.);
– opracowanie Strategii i Planu Generalnego dla Lotniska Chopina;
– powitanie pierwszego Boeinga 787 Dreamliner w barwach Polskich Linii Lotniczych LOT;
– uruchomienie przez Qatar Airways bezpośredniego połączenia Doha-Warszawa;
– przejęcie przez Zarządzającego lotniskiem kontroli bezpieczeństwa pasażerów i ich bagażu od Straży Granicznej.

Obsługa pasażerów i drużyn przylatujących na mecze Euro, to było niewątpliwie największe wydarzenie tego roku, a dla nas prawdziwe wyzwanie. Ale podołaliśmy mu bez problemu i pokazaliśmy, że Lotnisko Chopina potrafi dobrze działać w niestandardowych warunkach i jest przygotowane do spełniania nawet najbardziej nietypowych oczekiwań. Cieszę się z tego doświadczenia, bo buduje ono wizerunek sprawnego i nowoczesnego portu i na pewno będzie procentować w przyszłości.  – mówi dyrektor Michał Marzec.

Warto przypomnieć również, że pod koniec 2012 roku wprowadzony został nowy cennik opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina, na podstawie którego przewoźnicy mogą korzystać z wielu atrakcyjnych zniżek.

Nowy cennik zachęca linie lotnicze do uruchamiania nowych połączeń i zwiększania częstotliwości na istniejących trasach. Kładzie także mocny nacisk na rozwijanie ruchu tranzytowego z przesiadką w Warszawie. Liczymy, że przyniesie to efekt w postaci jeszcze lepszej oferty dla pasażerów korzystających z naszego lotniska i przełoży się na zwiększenie ruchu na Lotnisku Chopina – mówi Michał Marzec.

Tags: